Пет години по-късно истината за трагедия със Сеуол все още е обгърната в мистерия

На 16-ти април 2014 година Южна Корея изживя една от най-големите трагедии в историята си – инцидентът с ферибота „Сеуол“. Изминаха 5 години, но усилията по намиране на истината продължават.

Детски оркестър и хор изнесоха изпълнение този петък (12.04) в знак на възпоменание по случай 5-тата годишнина от трагедията с ферибота „Сеуол“ на пристанище Мокпо в южната провинция Чолла, където сега стоят останките на ферибота. / Yonhap

През 2014 година станалото с ферибота „Сеуол“ остави болезнен и траен отпечатък върху корейското общество. Преди годишнината от станалото на 16-ти април, още от уикенда се проведоха церемони, за почитане на паметта на 304 жертви (299 потвърдени смъртни случая и 5 души, чийто тела до ден днешен не са намерени) на трагедията и наблягане на нуждата от по-добри системи за безопасност и реагиране в случай на непредвиден инцидент.

Тази събота (13.04) на площада в Гуангхуамун в Сеул десетки се събраха със семействата на жертвите, за да си спомнят трагедията и да настояват за последващо разследване на причините за потъването. Подобни събирания се проведоха и в други градове, включително Макпо, където в момента стоят останките от ферибота.

На 16-ти април 2014 година 6 825-тонният ферибот потъна в югозападната част на страната. От 476 пасажери на борда му само 172-ма оцеляха. Повечето от починалите или изчезнали бяха ученици от гимназия „Дануон“ на път за екскурзия до остров Чеджу.

Бавната и неуспешна спасителна операция, която правителството проведе тогава подрина общественото доверие в консервативната администрация на Парк Гън Хье.

Трагедията с ферибота и жълтите панделки, които хората носеха или публикуваха на стените си в социалните мрежи, за да покажат симпатия към жертвите, станаха символ за широко политическо недоволство и нуждата от политическа прозрачност и отговорност. Това бе и причината в митингите със запалени свещи, които се проведоха през 2016 година срещу вече отстранената президент Парк, споменът за станалото да обедини демонстраторите против това, което те видяха като корумпирана и сдържана администрация.

Снимки на учениците от училище „Дануон“ са изложени на показ в нова дървена конструкция, част от възпоменателна изложба посветена на трагедията, поместена на площад Гуангхуамун в централен Сеул този петък/ Korea Times photo by Hong Yoon-ki
Майка на жертва от инцидента с ферибота плаче по време на пресконференцията на площад Гуангхуамун (Сеул) този понеделник (15.04), където се настояваше отговорните държавни лица да бъдат изправени пред съда / Korea Times photo by Shim Hyun-chul

Някой твърдят, че колективният траур и порицанието на катастрофата вече са променили корейското общество към по-добро.

„Революцията на свещите (митинг със запалени свещи) и успешното потушаване на горския пожар в Госонг и Сокчо са представителни за това как трагедията с ферибота „Сеуол“ промени корейското общество,“ каза Бе Со-йонг, ръководител на съвместния граждански комитет „16-ти април“ пред Korea Times тази събота. „Това пренасочване на гражданската съвест, която отказва да запази мълчание пред несправедливостта и приоритизирането на живота и безопасността на гражданите при тези бързи национални реакции при (подобни) инциденти показват, че корейското общество е започнало да се променя.“

Въпреки това работата по разкриването на причините за потъването на ферибота остава (незавършена). Двете предишни разследващи комисии откриха следи, че корабът е бил претоварен и че е плувал с повредени кормилни устройства. Но симулациите на модела проведени в Института за морски изследвания в Холандия (MARIN) не можа да възпроизведе точния ъгъл и скорост на острия завой, който е направил кораба преди да се преобърне – оставайки отворена възможността от намесата на външни фактори като сблъсък, според някой членове от комисията. Но това не би обяснило защо не бяха открити някакви големи повреди по корабния корпус, след изваждането му от морското дъно.

В момента корабът стои изправен на пристанището в Мокпо, а ръждивият му корпус е свидетелство за времето му прекарано под под водата. Отделно от това наскоро третата комисия по разследването обяви, че CCTV рекордер, намиращ се в главната зала на третия етаж на кораба е установено да има следи от подправяне на доказателства. Устройството, сега предадено от военноморските сили към прокуратурата, съдържа кадри само на последните 3 минути от 100 минутното потъване на „Сеуол“.

Потъващият ферибот „Сеуол“ заобиколен от лодки на бреговата полиция край бреговете на Чиндо, Южна Чолла, 16-ти април 2014 / Yonhap.
Посетители се разхождат по дигата край морето, окичена с жълти панделки на остров Джин, южна Чолла в деня преди 5-тата годишнина от трагедията с ферибота „Сеуол“. / Yonhap

„Бях ужасен, че някой дори си е помислил да подправи видео рекордера“ каза Чонг Сонг-ок, баща на Чонг Донг-су, ученик изгубил живота си при инцидента. Чонг, член на организацията „16-ти април, Семействата от „Сеуол“ за истина и безопасно общество“, каза пред The Korea Times в понеделник (15.04), „Да намеря истината зад смъртта на Донг-су е това, което ме кара да продължавам (напред) през всичките тези години. Имам негова снимка направена от бреговата полиция, когато са го открили на 6-ти май 2014. Нося я с мен и я вадя, когато имам нужда от сила, за да продължа (напред). „

Чонг и семействата на останалите жертви искат Blue House (или „Чонг Уа Де“- резиденцията на президента на Южна Корея) да сформира екип от прокурори със специални права за разследване, който да допълни сегашната комисия, която работи по намирането на фактите, за да се направи задълбочена проверка на бившата администрация на Парк и съответните правителствени органи.

„Не мога да се доверя на прокуратурата (да свърши работата сама). От опита ни (с тях) досега, те все още разследват трагедията с ферибота „Сеуол“ като морско пътно произшествие,“ коментира Ю Кьонг-гън, друг родител на една от жертвите, в съобщение прикачено в онлайн петицията на уеб сайта на Blue House. „Работата по намирането на истината трябва да бъде извършена правилно този път и да бъде приключена веднъж завинаги.“

Като част от усилията по установяване на истината, семействата на загиналите, този понеделник (15.04) обявиха първата серия от „виновни“ лица във връзка с трагедията. Списъкът включва тогавашния началник на морската полиция, бившият президент Парк, тогавашния министър на Океаните и Рибарството и тогавашния ръководител на Националната разузнавателна служба.

„Правителствените служители, които наредиха на пасажерите да останат на местата си и задържаха тази заповед за 100 минути, докато кораба започна да потъва – това бе държавно престъпление, което блокира жертвите от възможността да се спасят,“ каза Бе Со-йонг на пресконференцията в понеделник (15.04) на площада в Гуангхуамун, Сеул.

Жълта хартиена пеперуда, символ на изгубените животи в катастрофата с ферибота „Сеуол“, повявана от вятъра пред мемориалната сграда на площада Гуангхуамун в Сеул този понеделник (15.04) / Korea Times photo by Shim Hyun-chul
Родител на една от жертвите гледа списъка с имената на починалите на стената, част от дървената конструкция, издигната на площада Гуангхуамун, като възпоменание към изгубилите живота си в трагедията. / Korea Times photo by Shim Hyun-chul

Източник: The Korea Times

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.